Особливості нарахування, сплати та подання звітності платниками єдиного внеску

Чи звільняються від нарахування, сплати та подання звітності платники єдиного внеску, які перебувають на обліку в контролюючих органах, розташованих на території проведення антитерористичної операції ?

Частиною другою ст. 6 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 2464) визначено обов’язки платника єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄВ), зокрема своєчасне та в повному обсязі нарахування, обчислення і сплата ЄВ, подання звітності до контролюючого органу за основним місцем обліку платника ЄВ.

Разом з тим, до п. 9 прим. 4 частини другої розд. VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 внесено зміни, згідно з якими платники ЄВ, вказані у ст. 4 Закону № 2464, які перебувають на обліку в контролюючих органах, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України, де проводилася АТО, розпочата відповідно до Указу № 405, звільняються від виконання своїх обов’язків, передбачених частиною другою ст. 6 Закону № 2464, на період з 14 квітня 2014 року до закінчення АТО або військового чи надзвичайного стану.

Враховуючи викладене, платники ЄВ, які перебувають на обліку у фіскальних органах, розташованих на територіях, визначених переліком населених пунктів, де проводилася АТО або було оголошено військовий чи надзвичайний стан, на період АТО звільняються від своїх обов’язків, зокрема, щодо своєчасного та в повному обсязі нарахування, обчислення і сплати ЄВ, подання звітності тощо.

Таким чином, Закон України від 02 вересня 2014 року № 1669-VІІ «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» (далі – Закон № 1669) не скасовує обов’язків, визначених частиною другою ст. 6 Закону № 2464, а надає можливість платникам ЄВ на період АТО не виконувати їх у встановлені строки (своєчасно) та в повному обсязі.

Умовою для такого звільнення (відстрочення) є заява у довільній формі, яка подається до фіскального органу за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення АТО, та сертифікат Торгово-промислової палати України.

Отже, згідно з вимогами Закону № 1669 вказані обов’язки мають бути виконані платниками ЄВ після закінчення АТО у повному обсязі.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені Законом № 2464 за невиконання, несвоєчасне виконання, виконання не в повному обсязі обов’язків платників ЄВ у в період з 14 квітня 2014 року до закінчення АТО, до платників, які не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення АТО, подали до фіскального органу заяву та сертифікат Торгово-промислової палати України, не застосовуються.

При цьому, якщо платники ЄВ, які перебувають на обліку в фіскальних органах, розташованих на території, де проводилася АТО або було оголошено військовий чи надзвичайний стан, продовжують здійснювати господарську діяльність, нараховувати, обчислювати і сплачувати заробітну плату, то вони зобов’язані виконувати всі встановлені Законом № 2464 функції.

Статтею 1 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-ІV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (далі – Закон № 1058) визначено, що страховий стаж – період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов’язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню згідно із Законом № 1058 і за який сплачено страхові внески.

У разі несплати страхувальником ЄВ застрахована особа втрачає за такий період страховий стаж і статус застрахованої особи.