Про заходи щодо легалізації заробітної плати – на колегії в Черкаській облдержадміністрації

Актуальні питання детінізації економіки та забезпечення підвищення мінімальної заробітної плати обговорювали сьогодні під час колегії в Черкаській облдержадміністрації за участі голів райдержадміністрацій, міських голів та представників територіальних органів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади в області.

Начальник головного управління Пенсійного фонду в Черкаській області Світлана Зінник зазначила, що головне управління Фонду в Черкаській області здійснює моніторинг щодо підвищення мінімальної заробітної плати та надає дані Управлінню Держпраці у Черкаській області, Головному управлінню ДФС у Черкаській області, структурним підрозділам обласної державної адміністрації. За надісланими головним управлінням матеріалами Управлінням Держпраці у області поінформовано, що в січні – серпні 2017 року проведено 176 перевірок, у 153 страхувальників по 1083 застрахованих особах виявлені порушення, складено 117 протоколів про адміністративне правопорушення до винних осіб та винесено 93 постанови щодо накладення штрафних санкцій до страхувальників на загальну суму 761,6 тис. грн., винесено 30 постанов суду (рішень суду) щодо застосування адміністративних штрафів (в т.ч. за попередні періоди) на загальну суму 15 980 грн. За даними ГУ ДФС в області на підставі надісланих матеріалів 95 страхувальникам донараховано 13,1 тис. грн.

Вдалося досягти зростання фонду оплати праці, середнього розміру заробітної плати у регіоні та надходжень власних коштів до бюджету Фонду, збільшення кількості застрахованих осіб та зменшення кількості осіб, яким заробітна плата нараховується менше мінімального розміру. Світлана Зінник акцентувала, що загальна кількість застрахованих осіб зростала протягом поточного року. Зокрема, відповідно до звітів за липень 2017 року їх кількість зросла у порівнянні до січня 2017 року на 11 429 осіб, або на 4,6 % і становить 257 221 застрахованих осіб.

Органи Фонду постійно контролюють кількість працевлаштованих та звільнених осіб, аналізують інформацію щодо заробітних плат керівників, що дає змогу вивчити реагування ринку праці на заходи, яких вжито для виявлення незадекларованої праці. Один із превентивних заходів – це інформування страхувальників засобами електронної пошти, запроваджене цьогоріч. Перевагою є те, що воно не потребує витрат коштів та має масовий характер. Листи надходять під час звітного періоду, що дає можливість страхувальнику під час формування поточного звіту врахувати рекомендації та усунути помилки або порушення, допущені у минулих звітних періодах.

Проте є проблемні питання, які виникають у процесі виявлення та реагування на виявлені ознаки тінізації заробітної плати. По-перше, робочі групи (комісії) створені з питань забезпечення реалізації рішень, спрямованих на підвищення оплати праці та дотримання норм законодавства в частині мінімальної заробітної плати, не мають повноважень впливу на порушників трудового законодавства, окрім заслуховування звітів керівників, організації проведення навчань бухгалтерів, роз’яснення трудового, пенсійного законодавства та законодавства про оплату праці та сплату внесків, податків і зборів. По-друге, органи місцевого самоврядування до цього часу не скористались правами створити власних інспекторів праці, наданими постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 № 295. На сьогодні такі інспектори не були призначені, оскільки прийняття відповідних рішень значно залежить від рішень депутатів відповідних місцевих рад. Кількість інспекторів праці Управління Держпраці в області є недостатньою для оперативного відпрацювання матеріалів, які надсилають робочі групи (комісії) з районів, головне управління Фонду в області, за зверненнями громадян тощо. Користуючись цим, суб’єкти господарювання неактивно реагують на заходи, яких вживають контролюючі органи, та продовжують порушувати трудове законодавство і законодавство про оплату праці.

Представники головного управління ДФС у Черкаській області, управління Держпраці у Черкаській області та голови райдержадміністрацій підтвердили актуальність озвучених проблем, підкресливши, що ці фактори справді стримують покращення ситуації у сфері легалізації праці. Попри це, робота щодо легалізації заробітної плати та трудових відносин, детінізації економіки та забезпечення підвищення мінімальної заробітної плати органами Пенсійного фонду України в Черкаській області продовжується.